خانه / آموزش Power BI ماکروسافت / درس سوم – ساخت بلوک های Power BI

درس سوم – ساخت بلوک های Power BI

هر کاری که در Microsoft Power BI انجام می دهید را می توان به چند بلوک تقسیم کرد. پس از اینکه این بلوک های ساختاری را درک کردید ، می توانید هر کدام از آن ها را گسترش دهید و گزارش های پیچیده و حرفه ای بسازید.

خب ، بالاخره همه چیز هایی که به ظاهر پیجیده به نظر می آیند هم ، از بلوک های ساختاری اولیه و پایه ای ساخته شده اند.

برای مثال ساختمان ها را از چوب ، فولاد ، بتن و شیشه می سازند و ماشین را از فلز ، لاستیک ، پارچه و … می سازند.

 البته مطمئنا ساختمان ها و ماشین ها (با توجه به چیدمان بلوک های ساختاریشان) نیز می توانند پیچیده یا اساسی و ساده باشند .

بیایید نگاهی به این بلوک های ساختاری بیندازیم و در مورد برخی چیزهای ساده که می توان با آن ساخت بحث کنیم و سپس نگاهی اجمالی به چگونگی ساخت چیزهای پیچیده تر نیز بیاندازیم.

بلوک های ساختاری پایه ای و اساسی Power BI:

  • Visualization یا تصویرسازی
  • Datasets یا مجموعه داده ها
  • Reports یا همان گزارش ها
  • Dashboards یا داشبوردها
  • Tiles یا کاشی های ساختاری

Visualization یا تصویرسازی

Visualization یا تصویرسازی ( که گاها به آن “Visual” نیز گفته می شود) به تصاویر جالب مثل چارت ها و نمودارها یا نقشه های رنگی گفته می شود که داده ها را به صورت تصویری ارائه می دهند و به نمایش می گذارند.

Power BI مجموعه کاملی از انواع تصویرسازی ها می باشد و روز به روز به آن ها افزوده می شود.

تصویر پایین چند گزارش تصویری و Visualization را نشان می دهد که با Power BI Service ساخته شده اند.

تصاویر می توانند ساده ، همچون تک عددی که نشان دهنده یک مسئله مهم است، باشند و یا می توانند تصویری پیچیده همچون نقشه ای رنگی که نشان دهنده احساسات و نظرات رای دهندگان درباره یک نگرانی اجتماعی است، باشد.

هدف این تصاویر ، ارائه مطالبی است که به فهم و درک داده ها کمک کند ، زیرا گاهی درک این داده ها با یک جدول خام پر از اعداد و متون به تنهایی دشوار است.

Datasets یا مجموعه داده ها

Datasets مجموعه ای از داده هایی می باشد که Power BI با استفاده از آن ها ، تصویر سازی را میسر می کند. شما می توانید ( همچون تصویر زیر) یک Dataset ساده بر پایه یک فایل Excel داشته باشید.

همچنین Dataset ها می توانند ترکیبی از چندین منبع باشند که می توانید آن ها را فیلتر و با هم ترکیب کنید تا یک مجموعه داده منحصر به فرد برای استفاده در Power BI ایجاد کنید.

برای مثال می توانید از سه Database و پایگاه داده مختلف (مثلا یک جدول در وب سایت ، یک جدول در Excel و نتایج آنلاین یک کمپین تجاری) یک Dataset بسازید.

این ترکیب منحصر به فرد با اینکه از چندین منبع ساخته شده است، اما باز هم یک Dataset به حساب می آید.

فیلتر کردن داده ها قبل از انتقال آن ها به Power BI به شما این اجازه را می دهد که روی داده هایی که برای شما اهمیت دارند تمرکز کنید. برای مثال می توانید Database خود را به گونه ای فیلتر کنید که تنها مشتری هایی که از طرف شرکت ایمیل دریافت می کنند ، شامل آن باشند. سپس می توانید با داده های فیلتر شده، تصویر سازی کنید. در نتیجه فیلتر کردن، به تمرکز روی داده ها و تلاش های شما کمک می کند.

یکی از مهمترین بخش های Power BI  رابط ((Connector های داده ای بسیار زیاد آن است. چه داده ای که نیاز داشته باشید Excel, SQL, Server Database, Azure, Oracle, باشد و چه در Facebook, Salesforce یا Mailchimp باشد ، Power BI با کمک این رابط های درون برنامه ای به شما اجازه می دهد تا به راحتی به داده های خود دسترسی داشته ، در صورت نیاز فیلتر کرده و در Dataset خود قرار دهید.

پس از آن که به Dataset خود دست یافتید ، می توانید تصویر سازی را (که بخش های مختلف را به صورت مفهومی در شکل های مختلف نشان می دهد) شروع کنید.

سپس نوبت به گزارش ها می رسد.

Reports یا همان گزارش ها

در Power BI به مجموعه تصاویری ((Visualization که با یکدیگر در یک یا چند صفحه ایجاد می شوند گزارش می گویند. همچون سایر گزارش ها مثل گزارش فروش یک محصول و حتی گزارش مدرسه ، گزارش Power BI  نیز مجموعه ای مرتبط با یکدیگر است. عکس زیر نمونه ای از یک گزارش Power BI است (پنجمین صفحه از یک گزارش شش صفحه ای).

شما نیز می توانید با استفاده از Power BI چنین گزارشی تهیه کنید.

گزارش ها به شما این اجازه را می دهند تا چندین تصویر را (در صورت نیاز) در چندین صفحه به نمایش بگذارید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

شما می توانید انواع گزارش ها مثل گزارش سه ماهه فروش کالا ، گزارش رشد محصولات در یک بخش خاص و حتی گزارش الگوی مهاجرتی خرس های قطبی را ایجاد کنید. هرموضوعی هم که باشد گزارش ها به شما اجازه می دهد تا تصاویررا در یک یا چند صفحه جمع آوری و سامان دهی کنید.

Dashboards یا داشبوردها

وقتی آماده انتشار یک تک صفحه از گزارش یا مجموعه ای از تصاویر هستید ، باید یک داشبورد تهیه  کنید . دقیقا همچون داشبورد ماشین ، داشبورد Power BI نیز مجموعه ای از تصاویر یک صفحه می باشد که می توانید با دیگران به اشتراک بگذارید. معمولا داشبورد ها یک تصویر کلی از موضوعی است که می خواهید شرح دهید.

یک داشبورد باید در یک صفحه باشد و به آن Canvas یا بوم نقاشی گفته می شود. Canvas پس زمینه ای خالی درPower BI Desktop یا Service می باشد که در آن تصاویر را قرار می دهیم. دقیقا مثل بوم نقاشی یک هنرمند که محلی برای خلق تصاویر زیبا و منحصر به فرد است، شما نیز می توانید داشبورد های خود را هنرمندانه خلق و انتشار دهید ، به صورتی که دیگران بتوانند با استفاده از Power BI Service یا با استفاده از اپلیکیشن های موبایل خود از آن استفاده کنند.

Tiles یا کاشی های ساختاری

در Power BI ، به یک تک تصویردر گزارش یا داشبورد ها Tile گفته می شود. به بیانی دیگر به جعبه مستطیلی که در آن یک تصویر وجود دارد Tile گفته می شود. در شکل زیر تصویر یک Tile را مشاهده می کنید. در اطراف آن ، Tile های دیگر نیز قرار دارند.

وقتی در حال ساخت یک گزارش یا داشبورد در Power BI هستید می توانید Tile ها را  مطابق سلیقه خودتان سازمان دهید و جابه جا کنید. می توانید آن ها را بزرگتر ، پهن تر و نازک تر کنید و به دیگر Tile ها ارتباط دهید.

وقتی به داشبورد یا گزارشی که قبلا توسط شخص دیگری ایجاد شده است نگاه کنید نمی توانید سایز Tile ها را تغییر دهید، اما می توانید از آن ها استفاده کنید.

چکیده:

توضیحات داده شده اصول اولیه Power BI و بلوک های ساختاری آن بودند. چکیده مطالب به شرح زیر است:

Power BI مجموعه ای از سرویس ها ، اپلیکیشن ها و رابط ها (Connector) می باشد که به شما اجازه می دهد تا به داده های خود (در هر جا و به هر شکلی که می باشند) دسترسی داشته باشید، در صورت نیاز فیلتر کنید و سپس آن ها را به Power BI انتقال دهید تا تصاویرجالب ایجاد شده را با دیگران به اشتراک بگذارید.

اکنون که با اصول بلوک های ساختاری Power BI آشنا شدید به این مسئله پی خواهید برد که می توانید Dataset هایی که در نظر شما منطقی هستند و منظور شما را به بهترین نحو انتقال می دهند، ایجاد کنید. موضوعاتی که با Power BI شرح داده می شوند برای گیرا بودن نیازی به پیچیدگی بیش از حد ندارند.

برای برخی افراد استفاده از یک جدول Excel در Database و انتشار یک داشبورد با هم تیمی های خود می تواند یکی ازموثر ترین راه های استفاده از Power BI باشد.

برای برخی دیگر ارزش BI Power در استفاده از جدول های Real-Time Azure SQL Data Warehouse می باشد که با سایر Database  ها و Real-Time Source ها ترکیب می شوند و Dataset های لحظه ای ایجاد می کنند.

  • برای هر دو گروه روند کار یکسان است: دنیای داده های در حال توسعه خود را در دست می گیرید و آن ها را به منابع عملی و گویا تبدیل می کنید.

چه دید کلی داده های شما نیاز به Dataset های ساده و چه نیاز به  Dataset پیچیده داشته باشد، Power BI به شما کمک میکند تا کار را به سادگی آغاز کنید و دنیای داده های خود را طبق سلیقه خود (پیچیده یا ساده) ایجاد کنید و از آن جایی که Power BI محصولی از شرکت Microsoft است می توان آن را به عنوان یک برنامه قوی، انعطاف پذیر، Microsoft Friendly و آماده سرمایه گذاری دانست.

اکنون نوبت به استفاده از Power BI Service  می باشد. دربحث بعدی نگاه مختصری به آن خواهیم انداخت.

منبع:

https://docs.microsoft.com/en-us/learn/modules/get-started-with-power-bi/3-building-blocks-of-power-bi

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

تحلیلگر ارشد و متخصص هوش تجاری در اتریش هستم و تجربه کار بعنوان مشاور و مدرس BI در شرکتهای مختلف رو دارم . بیش از 1300 ساعت سابقه تدریس دوره های Python , Power BI و Microsoft BI را در آموزشگاه سماتک و مجتمع فنی تهران دارم .

همچنین ببینید

درس پنجاه – معرفی Power BI Mobile

برای پیگیری داده ها زمانی که در حال حرکت هستید، می توانید از یکی از اپلیکیشن لمسی موبایل Power BI برای دستگاه های اندروید، iOS و یا ویندوز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *