خانه / آموزش Power BI ماکروسافت / درس چهارم – گردشی به دنیای Power BI و طریقه ی استفاده از آن

درس چهارم – گردشی به دنیای Power BI و طریقه ی استفاده از آن

همان طور که در بخش قبلی یاد گرفتیم، روند کلی کار با Power BI  Microsoftایجاد یک گزارش یا Report  با Power BI Desktop و انتشار آن در Power BI Service و سپس انتشار آن با افراد دیگر به طوری که آنها بتوانند گزارش ها را در اپلیکیشن موبایل خود یا Service مشاهده کنند، می باشد.

اما از آن جایی که بسیاری از افراد کار خود را از Power BI Service آغاز می کنند، اجازه بدهید تا ابتدا به این بحث بپردازیم و یک راه بسیار ساده و سریع برای ساخت visual یا تصاویر در Power BI با استفاده از “app”  را به شما معرفی کنیم.

یک “app”  مجموعه ای از تصاویر و گزارش های از قبل تهیه و مشخص شده می باشد که با تمامی بخش های یک سازمان به اشتراک گذاشته می شود.  استفاده از app دقیقاً مثل پختن غذا های منجمد یا فست فود در مایکروویو می باشد. تنها با اعمال چند دستور و فشار دادن چند دکمه به سرعت غذای مورد علاقه خود را به دست می آورید و همه ی این ها تنها با یک دستگاه آماده به مصرف و کوچک میسر می شود.

خب، بیایید یک نگاه اجمالی به app  و service و چگونگی کارکرد آنها بیاندازیم. می توان این توضیحات را پیشگفتاری جهت آشنایی با app و service دانست و بعداً در بخش های آینده مفصلاً راجع به این موضوع ها توضیح خواهیم داد.

ساخت داشبورد های Out-of-Box با استفاده از

با Power BI اتصال و ارتباط با داده ها ساده است. در Power BI Service با انتخاب دکمه ی Get Data  در گوشه ی سنت چپ پایین Home Page می توانید این کار را انجام دهید.

Canvas (قسمت وسطی Power BI Service) به شما منابع موجود را نشان می دهد. Power BI علاوه بر داده های عمومی مثل فایل های Excel , Data Base   یا داده های Azure می تواند به راحتی به یک دسته بندی کامل از Software Service (یا همان تامین کنندگان SaaS یا Cloud Service ) همچون Salesforce, Facebook, Google Analytics  و … متصل شود.

Power BI برای این Software Service ها یک مجموعه از پیش تهیه شده از Visual هایی که قبلا روی داشبورد ها و گزارش ها ساماندهی شدند ، برای شما و سازمانتان آماده کرده است. برای مثال زمانی که از GitHub Apps استفده می کنید ، Power BI به اکانت GitHub شما (پس از وارد کردن مشخصات خود) منصل می شود و سپس یک مجموعه ی آماده از Visual ها و داشبورد ها را در Power BI تهیه می کند.

App های مختلفی برای انواع online service ها وجود دارند. تصویر زیر یک صفحه از app هایی را نشان می دهد که برای online service های مختلف در دسترس هستند.(طبق ترتیب حروف الفبا) این صفحه زمانی که روی دکمه get data  در service box کلیک می کنید ( تصویر قبلی) ظاهر می شود. همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، app های زیادی برای انتخاب وجود دارند.

برای اهداف ما، از GitHub استفاده می کنیم. GitHub  برنامه ای برای کنترل آنلاین منابع می باشد. وقتی دکمه ی “ Get it now” در باکسapp  GitHub را انتخاب می کنید، پنجره “Connect to GitHub” ظاهر می شود. توجه داشته باشید که GitHub در Internet Explorer کار نمی کند و باید از مرورگر دیگری استفاده کنید.

پس از آنکه مشخصات و اطلاعات خود را درapp  GitHub وارد کردید، نصب برنامه آغاز می شود.

پس از نصب برنامه، داشبورد از پیش تهیه شده باکسapp  GitHub ظاهر می شود.

در داشبورد می توانید هر کدام از Visual ها را انتخاب و استفاده کنید. پس از آن همه ی visual های صفحه نیز واکنش نشان خواهند داد، برای مثال اگر May 2018 را در Pull requests (by month) انتخاب کنید، سایر visual ها نیز متناسب با آن خواهند بود.

 Updateو به روزرسانی داده ها در Power BI

شما همچنین می توانید dataset های یک app یا داده های دیگری را که درpower BI  استفاده می کنید را به روزرسانی کنید. برای تنظیم بروزرسانی، دکمه ی Schedule update داده یا dataset مورد نظر خود را انتخاب و سپس از منو باز شده استفاده کنید. همچنین برای بروزرسانی فوری می توانید از  update icon  (تیر کمان دایره ای شکل) که در کنار دکمه یschedule update  قرار دارد، استفاده کنید.

dataset tab در بخش setting قرار دارد. در سمت راست (مثل تصویر) روی فلش schedule refresh کلیک کنید تا امکانات دیگر نمایش داده شوند. Setting dialog box  در canvas ظاهر می شود تا تنظیمات بروزرسانی را مطابق میل خود تغییر دهید.

در همین جا نگاه مختصر خود را به Power BI Service متوقف می کنیم تا در بخش های بعدی درباره کار های بسیار زیادی که می توانید با Power BI Service انجام دهید، بیشتر توضیح دهیم. این نکته را همیشه در یاد داشته باشید که روز به روز تعداد app ها و داده هایی که می توانید به آنها متصل شوید و از آنها بهره ببرید، در حال افزایش است.

منبع:

https://docs.microsoft.com/en-us/learn/modules/get-started-with-power-bi/4-exercise-touring-and-using-power-bi

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

تحلیلگر ارشد و متخصص هوش تجاری در اتریش هستم و تجربه کار بعنوان مشاور و مدرس BI در شرکتهای مختلف رو دارم . بیش از 1300 ساعت سابقه تدریس دوره های Python , Power BI و Microsoft BI را در آموزشگاه سماتک و مجتمع فنی تهران دارم .

همچنین ببینید

درس پنجاه – معرفی Power BI Mobile

برای پیگیری داده ها زمانی که در حال حرکت هستید، می توانید از یکی از اپلیکیشن لمسی موبایل Power BI برای دستگاه های اندروید، iOS و یا ویندوز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *