خانه / آموزش Power BI ماکروسافت / درس چهاردهم- منابع داده و تغییرات پیشرفته تر

درس چهاردهم- منابع داده و تغییرات پیشرفته تر

 در این درس، به برخی از روش های پیشرفته وارد و تمیز کردن داده ها در Power BI Desktop خواهیم پرداخت. هنگامی که داده های خود را در Query Editor شکل دادید و آن را به Power BI Desktop وارد کردید، می توانید به روش های مختلف آن ها را مشاهده کنید. در Power BI Desktop سه حالت نمایشی وجود دارد:  Report view یا نمای گزارش، Data view یا نمای داده و relationship view یا نمای روابط. هر حالت نمایشی را می توانید با انتخاب آیکون آن در سمت چپ بالای canvas مشاهده کنید. در تصویر زیر Report view نمایش داده شده است. نوار زرد رنگ در کنار آیکون نشان دهنده حالت نمایشی فعلی است.

برای تغییر حالت نمایشی، کافیست فقط آیکون دیگری انتخاب کنید. نوار زرد رنگ در کنار آیکون نشان دهنده حالت نمایشی فعلی است.

Power BI Desktop هر زمان درطی فرآیند مدل سازی، می تواند داده های منابع مختلف را به یک گزارش انتقال دهد. برای اضافه کردن منابع اضافی به یک گزارش موجود، Edit Root و سپس New Source را در Editor Query انتخاب کنید.

 منابع مختلفی از جمله پوشه ها یا folders وجود دارند که می توانید در Power BI Desktop از آن ها استفاده کنید. با اتصال به یک پوشه، می توانید یکباره داده ها را از چندین فایل، مانند  اکسل یا فایل های CSV

، انتقال دهید. فایل های موجود در پوشه انتخاب شده شما به عنوان محتوای binary در Editor Query ظاهر می شوند و با کلیک کردن بر روی آیکون فلش دوتایی در بالای ستون content ارزش آن ها را بارگیری می شوند.

یکی از مفید ترین ابزارهای Filters، Power BI یا فیلترهای آن است. برای مثال، با آیکون فلش به سمت پایین در کنار یک ستون، چک لیست فیلترهای متنی بازمی شود و می توانید از آنها برای حذف مقادیر از مدل خود استفاده کنید.

همچنین می توانید queries را ادغام و اضافه کنید و چندین جدول را (یا داده های فایل های مختلف folder) به یک جدول جداگانه انتقال دهید کنید و فقط داده هایی که می خواهید را داشته باشید. برای اضافه کردن داده ها از یک جدول جدید به یک query موجود، می توانید از ابزار Append Queries استفاده کنید. Power BI Desktop ستون های یک query را باهم مطابقت می دهد؛ و پس از آن می توانید در Query Editor تنظیمات لازم را انجام دهید.

در آخر، ابزار (افزودن ستون سفارشی) Add Custom Column به کاربران پیشرفته امکان نوشتن دستورات یا query expression از ابتدا با استفاده از زبان قدرتمند M را می دهد. شما می توانید یک ستون سفارشی را براساس اظهارات و دستورات زبان M query اضافه کنید و داده های خود را مطابق میلتان به دست آورید.

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

تحلیلگر ارشد و متخصص هوش تجاری در اتریش هستم و تجربه کار بعنوان مشاور و مدرس BI در شرکتهای مختلف رو دارم . بیش از 1300 ساعت سابقه تدریس دوره های Python , Power BI و Microsoft BI را در آموزشگاه سماتک و مجتمع فنی تهران دارم .

همچنین ببینید

درس پنجاه – معرفی Power BI Mobile

برای پیگیری داده ها زمانی که در حال حرکت هستید، می توانید از یکی از اپلیکیشن لمسی موبایل Power BI برای دستگاه های اندروید، iOS و یا ویندوز استفاده کنید

2 نظر

  1. سلام
    ممکنه راهنمایی بفرمایید در خصوص :
    وقتی save as میکنم روی power bi report server ، آدرس URL پایین صفحه نوشته شده و در صفحه بعدی اسم فایل عدد ۱ بهش میدم اما وقتی میخواد ذخیره کنه خطا میده که :
    error occurred while attempting to save the report to power bi report server
    مشکل چیه ؟

    • حمیدرضا بابازاده

      سلام. خطا در هنگام ذخیره گزارش در ریپورت سرور دلایل متعددی میتونه داشته باشه. در اولین مورد حتما سعی کنید هر دو ورژن دسکتاپ و سرور یکسان باشند. حتی بهتره یکبار دیگه از سایت ماکروسافت دانلود و نصب کنید.
      مورد بعضی ممکن هست نداشتن سطح دسترسی کاربر برای ذخیره گزارش در ریپورت سرور باشه. بنظرم از داخل خود ریپورت سرور امتحان کنید که ایا میشه فایل رو upload کنید یا نه
      باز هم اگر مشکلی داشتید در گروه تلگرامی مطرح کنید
      https://t.me/powerbischool_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *