خانه / آموزش Power BI بابازاده / درس سی و ششم – Slicer

درس سی و ششم – Slicer

Slicer

اسلایسر کار فیلتر اطلاعات را داخل صفحه انجام می دهد. بطور کلی سه مدل فیلد را می توان در اسلایسر قرار داد. فیلدهای رشته ای مانند نام شهر، محصول و … ، فیلدهای تاریخی (میلادی)، فیلدهای عددی مانند میزان فروش، عدد ماه و …

در شکل زیر فیلد متنی در اسلایسر قرار داده ایم. نحوه نمایش اسلایسر زیر به شکل لیست می باشد.

slicer

اگر حالت dropdown را انتخاب کنید اسلایسر به شکل زیر نمایش داده می شود. توصیه می شود فیلدهای رشته ای را بصورت dropdown قرار دهید. زیرا فضای کمتری اشغال می کند و همچنین برای سرعت گزارشات مناسبتر می باشد. توجه کنید وقتی اسلایسر صفحه در حالت dropdown باشد سرعت لود گزارشات بالاتر خواهد بود.

slicer dropdown

در اسلایسرها به طور پیش فرض می توانید یک مورد را انتخاب کنید ولی اگر خواستید چند مورد را انتخاب کنید باید کلید کنترل را نگه دارید و آیتم مورد نظر را کلیک کنید.

توجه کنید در اسلایسر فقط یک فیلد می توانید قرار دهید بنابراین به ازاری هر فیلدی که می خواهید باید یک اسلایسر بگذارید.

در بخش format قسمت general، قسمت orientation می توانید نحوه نمایش اسلایسر را افقی یا عمودی انتخاب کنید.

Selection controls: اگر مورد Multi select with ctrl را خاموش کنید می توانید به راحتی در اسلایسر هر چند تا فیلدی که می خواهید را انتخاب کنید. و توصیه می شود که از این روش استفاده کنید.

اگر single select را روشن کنید فقط در هر لحظه یک مورد را در اسلایسر می توانید انتخاب کنید. این گزینه باعث می شود همیشه اسلایسر شما در حالت انتخاب یک مورد باشد. اما اگر این گزینه را خاموش کنید اسلایسر شما می تواند در حالتی باشد که هیچ موردی را انتخاب نکرده باشد.

اگر گزینه show select all option را روشن کنید در لیست موردهای اسلایسر گزینه select all نمایش داده می شود.

در پاور بی آی برای ایجاد اسلایسر درختواره باید از custom visual استفاده کرد. در شکل زیر HierarchySlicer نشان داده شده است ولی استفاده از آن خیلی زمان بر می باشد. بنابراین توصیه می شود از هایرارکی اسلایسر استفاده نکنید و به ازای هر فیلد یک اسلایسر جداگانه قرار دهید.

hierarchy slicer

وقتی در اسلایسر از مقادیر عددی استفاده کنیم بعنوان مثال عدد فروش را قرار دهیم، اسلایسر به شکل زیر می شود.

اسلایسر عددی

در این حالت شما میتوانید مقدار ابتدا و انتهای بازه اسلایسر را خودتان تایپ کنید. پاور بی آی بطور پیش فرض با تاریخ میلادی کار میکند. یعنی نمیتوان اسلایسر بر مبنای تاریخ شمسی قرار دهیم.

date slicer

برای ایجاد اسلایسر تاریخ شمسی شما می توانید فیلدی درست کنید که تاریخ روز بصورت عددی باشد مانند ۱۳۹۹۰۲۰۴  و حالا با تایپ کردن ابتدا و انتهای بازه بصورت عددی می توانید تاریخ شمسی را فیلتر کنید. البته این روش برای زمانی است که بخواهید مقادیر بین دو تاریخ را مشاهده کنید. روش ساده تر برای تاریخ بهتر است برای ماه و سال اسلایسرهای جداگانه قرار دهیم.

Sync Slicer

اگر یک اسلایسر موجود در صفحه را کپی کنید در یک صفحه دیگر، پیغام sync visual به شما می دهد. این پیام می گوید که میخواهید اسلایسر شما با همان حالتهای اولیه خودش در صفحه مقصد هم سینک شود یا خیر. بهتر است گزینه sync را بزنیم. با این کار اگر حالتهای انتخابی اسلایسر در صفحه مرجع را تغییر دهید همه این تغییرات در صفحه ای که اسلایسر را کپی کردید هم اعمال می شود.

sync

در تب view گزینه sync slicers را فعال کنید در اینصورت با انتخاب اسلایسر مورد نظر صفحه زیر را نمایش می دهد. در این صفحه همه page های موجود را نشان داده است. علامت چشم یعنی آن اسلایسر در آن صفحه نشان داده شود و علامت فلشهای دو طرفه هم به معنای سینک شدن می باشد. شما هر کدام را که می خواهید می توانید کلیک کرده و انتخاب کنید. این روش برای کپی کردن اسلایسر طراحی شده در صفحات دیگر بکار میرود.

sync slicer

در نوار Filters می توانید اسلایسر یا هر ویژوالی که انتخاب کرده اید را فیلتر کنید به این ترتیب که ابتدا اسلایسر را انتخاب کرده و سپس در نوار Filters تغییرات را اعمال کنید. از نوار فیلتر هر گونه فیلتری که بخواهید می توانید به اسلایسر اعمال کنید.

filters

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

تحلیلگر ارشد و متخصص هوش تجاری در اتریش هستم و تجربه کار بعنوان مشاور و مدرس BI در شرکتهای مختلف رو دارم . بیش از 1300 ساعت سابقه تدریس دوره های Python , Power BI و Microsoft BI را در آموزشگاه سماتک و مجتمع فنی تهران دارم .

همچنین ببینید

درس هفتاد و پنجم – دوره ای بر Filter Context

در جلسات قبل آموختیم که : ستون محاسباتی بعد از تولید شدن داخل Data Model …

3 نظر

  1. بسیار عالی ممنون از آموزش خوب شما

  2. سپیده صبوری تفت

    با سلام و عرض ادب
    وقت تون بخیر
    بسیار عالی بود و استفاده بردم
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *