خانه / آموزش Power BI ماکروسافت / درس اول – ایجاد و استفاده از گزارش های تحلیلی با استفاده از Power BI

درس اول – ایجاد و استفاده از گزارش های تحلیلی با استفاده از Power BI

شروع ساخت با Power BI

آشنایی با Power BI، بلوک های ساختاری آن و چگونگی کارکرد آنها

در این آموزش موارد زیر را فرا خواهید گرفت:

  • چگونگی عملکرد سرویس های Power BI و اپلیکیشن ها با یکدیگر
  • آشنایی با نقش Power BI در پیشرفت هرچه بیشتر تجارت شما
  • آشنایی با چگونگی ساخت تصاویر متحرک و گزارش ها

مقدمه

Microsoft Power BI مجموعه ای از نرم افزار های خدماتی، اپلیکیشن و رابط هایی می باشد که برای تبدیل منبع داده های غیر مرتبط شما به اطلاعات و مفاهیم منسجم، بصری، همه جانبه و مرتبط، با یکدیگر همکاری می کنند. چه داده های شما ساده همچون یک فایل اکسل باشند و چه مجموعه ای از داده های انبار شده مبنی بر cloud و on – premise باشد، Power BI به شما این اجازه را خواهد داد تا به سادگی با منبع داده های خود ارتباط برقرار کنید و آن چه حائز اهمیت است را بیابید و آن را با همه و یا هر کسی که دوست دارید به اشتراک بگذارید.

Power BI می تواند سریعاً و به سادگی دیدگاه واضح و فهم دقیقی از یک فایل excel یا database را ایجاد کند و در عین حال قوی و سازمانی باشد. Power BI آمادگی کامل را نه تنها برای مدل سازی گسترده و تجزیه تحلیل های زمانی بلکه برای گسترش تجارت نیز دارد. در نتیجه هم می تواند وسیله ای برای گزارش های شخصی و تصویر سازی شما باشد و در عین حال موتوری تجزیه و تحلیل کننده و تصمیم گیرنده در پروژه ها، تصمیم گیری ها و حتی همکاری ها باشد.

اگر تازه شروع به آموزش Power BI کردید، این آموزش راه را به شما نشان خواهد داد و اگر در زمینه Power BI کهنه کار هستید، این آموزش ابهامات و سوالات شما را برطرف خواهد کرد.

بخش های Power BI:

Power BI شامل یک برنامه تحت ویندوز به نام “Power BI Desktop”، یک Saas ( نرم افزار خدماتی) به نام “Power BI Service”، و Mobile Application برای ویندوز فون، تبلت و همچنین IOS و اندروید می باشد.

این سه عنصر یعنی دسکتاپ، سرویس و اپلیکیشن موبایل به گونه ای طراحی شدند تا به کاربران اجازه دهند دیدگاه ها و اطلاعات تجاری خود را به مؤثر ترین حالت ایجاد کنند، به اشتراک گذارند و به کار برند.

چگونگی مؤثر بودن Power BI با  توجه به نقش ما

چگونچی استفاده از Power BI ممکن است به نقش شما در پروژه یا تیم بستگی داشته باشد و افراد دیگر با نقش های دیگر نیز به احتمال زیاد از روش دیگری استفاده خواهند کرد که مشکلی ایجاد نمی کند.

به عنوان مثال، ممکن است تنها کاری که شما با  Power BI  انجام می دهید مشاهده گزارش ها و داشبورد ها در آن سرویس باشد. اما ممکن است همکاران شما که در زمینه ایجاد گزارش های تجاری فعالیت می کنند استفاده گسترده ای از Power BI Desktop کنند ( مثلا گزارش های Power BI Desktop  را در PowerBI Service قرار دهند و شما بعدا آن ها را مشاهده کنید) و همکار دیگر شما در بخش فروش ممکن است از اپلیکیشن های Power BI موبایل برای نظارت بر فروش و معیار های جدیدش استفاده کند.

همچنین ممکن است با توجه به آنچه که میخواهید انجام دهید یا نقش خود در پروژه در زمان های مختلف از عنصر های مختلف Power BI استفاده کنید.

ممکن است فهرست و پیشرفت تولیدی را در یک داشبورد واقعی در سرویس مشاهده کنید و از Power BI Desktop برای ایجاد یک گزارش درباره ی مشارکت مشتری برای سایر افراد تیم خود استفاده کنید. چگونگی استفاده شما از Power BI بستگی به ابزاری دارد که در شرایط شما مؤثر ترین نقش را دارد. اما به هر حال تمامی بخش های Power BI در اختیار شماست و همین موضوع آن را انعطاف پذیر می کند و شما را راضی نگه می دارد.

بعداً مفصلاً این سه عنصر یعنی Desktop,Service,Mobilرا توضیح خواهیم داد. در آموزش ها و بحث های بعدی با Power BI Desktop گزارش خواهیم ساخت و آن ها را در سرویس به اشتراک خواهیم گذاشت و در نهایت آن ها را در موبایل خود مشاهده خواهیم نمود.

روند کار Power BI

جریان عادی Power BI با ایجاد گزارش در Power BI Desktop آغاز می شود. سپس گزارش در سرویس Power BI  به اشتراک گذاشته خواهد شد و کاربران با اپلیکیشن Power BI  آن گزارش را در موبایل خود مشاهده خواهند نمود.

اما همیشه به این روند نیست و مشکلی نیز ایجاد نمی کند. اما برای آشنایی هر چه بیشتر با بخش های مختلف Power BI   و نحوه تکامل آنها با یکدیگر، از این روند استفاده خواهیم کرد.

خوب، اکنون که یک دید کلی از Power BI  و سه بخش آن داریم، وقت آن رسیده است تا در بخش بعدی به چگونگی کار کردن با Power BI  پی ببریم.

منبع:
https://docs.microsoft.com/en-us/learn/modules/get-started-with-power-bi/1-introduction

حتما در کنار آموزشهای سایت از سایر منابع آموزشی نیز استفاده کنید

سایت رسمی PowerBI
مطالب آموزشی ماکروسافت
وب سایت نکات مفید PowerBI
کانال یوتیوب PowerBI

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

تحلیلگر ارشد و متخصص هوش تجاری در اتریش هستم و تجربه کار بعنوان مشاور و مدرس BI در شرکتهای مختلف رو دارم . بیش از 1300 ساعت سابقه تدریس دوره های Python , Power BI و Microsoft BI را در آموزشگاه سماتک و مجتمع فنی تهران دارم .

همچنین ببینید

درس پنجاه – معرفی Power BI Mobile

برای پیگیری داده ها زمانی که در حال حرکت هستید، می توانید از یکی از اپلیکیشن لمسی موبایل Power BI برای دستگاه های اندروید، iOS و یا ویندوز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *