خانه / آموزش Power BI بابازاده / درس سی و چهارم – Table & Matrix

درس سی و چهارم – Table & Matrix

Table

این ویژوال دقیقا شبیه شیت های اکسل می باشد. در فیلد value هر چند تا ستون که بخواهید می توانید اضافه کنید که در Table به شکل ستونی اضافه می شود. در شکل زیر جمع فروش هر محصول را در هر کشور نشان می دهد.

همانطور که مشاهده می کنید ردیف total هم ایجاد می کند. دقت کنید در پاور بی آی در ویژوال Table و Matrix مقدار ردیف total مانند اکسل محاسبه نمی شود. در واقع در پاور بی آی مقدار total جداگانه حساب می شود. وقتی ستون شما یک Measure محاسباتی باشد، جمع آن ستون با مقداری که در total می بینید برابر نخواهد بود. بنابراین توصیه می شود وقتی از table استفاده می کنید مقادیر را از طریق export data به اکسل برده و ببینید آیا جمع آن ستون با مقداری که در پاور بی آی در ردیف total نشان می دهد درست است یا خیر. در اینصورت باید کد Measure محاسباتی را اصلاح کنید.

table

Matrix

ماتریکس ساختاری شبیه pivot table می دهد. در اینجا باید مشخص کنید که در ردیف ها و ستون ها چه مواردی را نمایش دهد. و همچنین مقدار مورد نظر را در فیلد value قرار دهید. در ماتریکس چند تا total داریم . یک total انتهای هر سطر داریم و یک total در ردیف آخر داریم. و همچنین Grand total هم نشان داده می شود.

matrix

نکته : ویژوال Table از hierarchy پشتیبانی نمیکند ولی ویژوال Matrix از hierarchy پشتیبانی می کند.

ساختار فرمت هر دو تا حدودی شبیه یکدیگر می باشد . از قسمت style میتوانید از استایلهای مختلف استفاده کنید.

Alignment در فرمت مهم می باشد زیرا برای اسامی فارسی یا right قرار دهید و یا center .

از قسمت total می توانید مشخص کنید که توتال دیده شود یا دیده نشود. بعنوان مثال اگر مقدار توتال درست نباشد بهتر است در اینجا تنظیم کنید که توتال نشان داده نشود.

Field formatting : می توانید هر ستون جدول را تغییر دهید.

نکته : در پاور بی آی ساختار چیدمان ستونها در جدول و ماتریکس left to right می باشد و نمیتوانیم right to left کنیم.

نکته : در پاور بی آی در همه ویژوال ها در قسمتی که فیلدهای ویژوال  را تعیین می کنید، اگر کلیک راست کنید روی نام آن فیلد، اگر فیلد شما عددی باشد می توانید انتخاب کنید که محاسباتی که روی آن فیلد عددی انجام می شود sum یا average یا count ویا موارد دیگر باشد ولی در حالت دیفالت روی گزینه جمع می باشد بدین ترتیب در ویژوال ها جمع ستونهای عددی را نشان می دهد. و اگر بخواهید آن را تغییر دهید باید با کلیک راست کردن نوع عملیات را مشخص کنید.

sum

نکته : فرض کنید فیلد سال را در value جدولمون قرار دهیم در اینصورت طبق شکل می بینید که ستون سال جمع همه تاریخها را حساب کرده است زیرا ستون سال عددی می باشد و پاور بی آی خودش SUM انجام داده است.

table

 برای حل این مشکل باید روی فیلد سال کلیک راست کرده و گزینه don’t summarize را انتخاب کنید. و در اینصورت از حالت عددی خارج می شود.

table

اگر در ستونهای جدولمون فیلد فروش را داشته باشیم و بخواهیم در ستون دیگر سهم از کل را نشان دهیم باید در value جدول مجدد فیلد sale  را قرار دهیم و روی آن کلیک راست کرده و گزینه زیر را انتخاب کنیم تا مقدار فروش سهم از کل را نشان دهد.

table

table

درباره‌ی حمیدرضا بابازاده

تحلیلگر ارشد و متخصص هوش تجاری در اتریش هستم و تجربه کار بعنوان مشاور و مدرس BI در شرکتهای مختلف رو دارم . بیش از 1300 ساعت سابقه تدریس دوره های Python , Power BI و Microsoft BI را در آموزشگاه سماتک و مجتمع فنی تهران دارم .

همچنین ببینید

درس هفتاد و پنجم – دوره ای بر Filter Context

در جلسات قبل آموختیم که : ستون محاسباتی بعد از تولید شدن داخل Data Model …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *