خانه / آموزش #C / درس دوم – syntax های پایه ای # C

درس دوم – syntax های پایه ای # C

# C یک زبان برنامه نویسی شی گرا است. در روش برنامه نویسی شی گرا، یک برنامه شامل اجزای مختلفی است که در عمل با یکدیگر تعامل می کنند. اقدامات و عملیاتی که یک جز ممکن است انجام دهد را متد یا method می نامند. اجزای هم نوع در یک کلاس یا Class قرار میگیرند.

به عنوان مثال، یک شی مستطیلی را در نظر بگیریم که ویژگی هایی مانند طول و عرض دارد.  بسته به طراحی  آن، ممکن است راه های مختلفی برای مقداردهی این ویژگی ها، محاسبه محیط و نمایش جزئیات آن وجود داشته باشد.
اجازه دهید یک نگاهی به class مستطیلی بیاندازیم و در مورد syntax پایه ای #C صحبت کنیم.

هنگامی که کد بالا کامپایل و اجرا شود، نتیجه ی زیر را دارد:

کلمه کلیدی Using

این اولین عبارتی که در هر برنامه #C می بینید:

کلمه کلیدی using  برای اضافه کردن فضای نام (namespace) در برنامه است.  یک برنامه میتواند شامل چندین using باشد.

کلمه کلیدی کلاس یا Class

کلمه کلیدی class برای تعریف یک class استفاده می شود.

نظرات و Comments در #C

Comment برای توضیح کد استفاده می شود. کامپایلرها Comment را نادیده می گیرند Comment چند خطی در برنامه های #C با استفاده از / * شروع می شود و با کاراکترهای * / به پایان می رسند :

Comment تک خطی با نماد “//” نشان داده می شود:

متغیر های عضو یا member variable

متغیرها صفات یا اعضای اطلاعاتی یک کلاس هستند که برای ذخیره کردن داده ها (Data)استفاده می شوند. در برنامه قبلی، کلاس مستطیل  یا Rectangle  دارای دو member variable  به نام طول (length) و عرض (width) می باشد.

توابع عضو یا Member Functions

توابع مجموعه ای از دستوراتی هستند که یک کار خاص را انجام می دهند. توابع عضو یک کلاس در خود کلاس تعریف می شوند. برای مثال در کلاس  برنامه بالایی (کلاس مستطیل) سه تابع عضو وجود دارند:

AcceptDetails, GetArea, Display

معرف class یا کلاس

در برنامه قبلی، کلاس ExecuteRectangle شامل متد main است و کلاس Rectangle را معرفی می کند.

شناسه ها یا identifier

یک شناسه اسمی است که برای شناسایی یک کلاس(class) ، متغیر (variable) ، تابع (function)  یا هر تعریف دیگر کاربر، استفاده می شود. قوانین اساسی برای نامگذاری شناسه ها در #C به صورت زیر است:

  • یک اسم باید با یک حرف شروع شود (a-z A-Z)و با حروف، ارقام (۰-۹) و _ ادامه داشته باشد. حرف اول چون شناسه است، نمی تواند عدد باشد.
  • نمی تواند embedded space یا نماد هایی همچون ? – + ! @ # % ^ & * [ ] { } . ; : ” ‘ /   \داشته باشد اما می توان از _استفاده کرد.
  • نباید از کلمات کلیدی #C باشد. (if bool int class …)

کلمات کلیدی #C

کلمات کلیدی کلمات رزرو و تعریف شده در کامپایلر #C می باشند. کلمات کلیدی را نمی توان به عنوان شناسه استفاده کرد. با این حال، اگر می خواهید از کلمات کلیدی به عنوان شناسه استفاده کنید، می توانید پیشوند @ را به کلمه کلیدی اضافه کنید.

در #C برخی از شناسه ها  در زمینه کد معنای خاصی دارند، مانند get و set، که به آنها contextual keywords می گویند.

جدول زیر لیست کلمات کلیدی و contextual keywords را در #C نشان می دهد.

درباره‌ی نگار نوروزی

نگار نوروزی
کارشناسی زبان و ادبیات ژاپنی مترجم زبان آلمانی، انگلیسی و ژاپنی علاقه مند به یادگیری و علم اندوزی دانشجو برنامه نویسی پایتون , html و SQL به دنبال پیشرفت هرچه بیشتر

همچنین ببینید

درس اول – Hello World

قبل از مطالعه بلوک های ساختاری زبان برنامه نویسیC# ، به یکی از ساده ترین برنامه های C# نگاهی خواهیم انداخت تا بتوانیم از آن به عنوان یک مرجع در فصل های آینده استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی (فقط عدد بنویسید) *